Buat Duit Blog

Tuesday, February 24, 2015

Stand By Me Doraemon!

tim87 | 1:13:00 AM |
Assalamualaikum duniaaa..

Nak share la ngan korang ni pasal 1 movie baru ni. Pernah dengar tak citer Stand By Me? Alaa.. citer Doraemon tu la.. kan baru ni dorang dah tayangkan movie untuk kartun tu. wah! Aku plak eksaited. Childish sangat mak neh. Bukan apa korang, aku membesar dengan kartun ni. Sape yang lahir tahun 80-an dan awal 90-an tu, korang pasti jadikan ni kartu wajib korang kan? Tipu la cakap tak! sape yang montel-montel dulu, komfem kene gelaran Giant! yang pompuan pulak berangan-angan nak jadi Shizuka kononyer. Legend kan! Haha. Puihh! Budak-budak skang mana de kot nak tengok kartun-kartun cenggini kan. Alih-alih je tengok tab, main psp ke xbox ke, COC ke.. maklumla budak-budak zaman IT la katakan. Ok, dah tak mo citer pasal tu.



Memandangkan boring yang teramat sangat malam Sabtu tu, tiba-tiba plak tangan ni menggatal nak purchase movie kat Astro First. Sebab teringin punya pasal, mengalahkan mom to be mengidam. Ekceli kan, aku ni first time jugak melanggan Astro First tu. Tak pernah beb. Tak tahu step pun. Haha! Malam tu dapat plak.. ekekek. Sudahnya, sampai ke pagi la melayan movie tu. Sebab aku start jam 12 malam.



Ok, sinopsis cerita ni simple je. Overall aku boleh katakan aku puas hati jugak la tengok. Ianya mengisahkan sebuah persahabatan anta 2 sahabat iaitu Doraemon dan Nobita yang akhirnya terpaksa berpisah disebabkan misi Doraemon dah selesai. Part dorang nanges tu buat aku tak tahan beb. Haishh. Mudahnya minat ni nak sensitip skang ni eh. perghh.. hilang hensem. Tskk..tskk..! :'(

Eh, nak tahu lebih lanjut? Tengok arr movie ni. Rugi aku langgan 15 hengget pastu citer ngan korang. Bagi hint sudah la. Ehhe. Nak tengok wayang, masalah kat sibu ni racist sket bab movie yang dorang nak tayang. Lagi-lagi musim perayaan CNY ni. Semua citer bak kut teh je la banyak. Kesian capati ngan nasik lemak dipinggirkan. *harap memahami bahasa metafora aku*

Haaa! Aku suka satu mende dalam movie ni. Guess what?! Hehe.. main teka tekok plak dah kan. hikkk.. Of course la OST dia.. walaupun tak tahu maksud lagu tu, tapi aku suka sangat sebab lagu tu macam syahdu sangat. Aku boleh agak yang lirik lagu ni mesti cerita pasal kesedihan or perpisahan. Sedih bunyik nye, tambah plak bunyi gitar tu.. semacam ade chemistry plak aku dengan lagu tu. Mihmihh.. nama lagu tu Himawari No Yakusoku yang di nyanyikan oleh Motohiro Hata. Kalau tanye minah gugel kepoh ni,maksud lagu tu Janji Bunga Matahari. Macam tak kena plak kan.. Tapi mungkin ye la kot. Hehe. Nak tanya kawan Jepun, takde plak. Hikk!

Ekceli banyak pengajaran dan nilai-nilai positif dalam movie ni. Budak-budak wajib tengok! Satu daripadanya mengajar kita erti usaha. Nobita yang pemalas nak mampus tu boleh belajar dan bangkit untuk capai keingininannya apatah lagi kita ni kan. Satu lagi nilai yang ada ialah nilai persahabatan. Satu persahabatan aneh antara Doraemon, Nobita, Giant, Suneo dan Shizuka. Sorang malas dan bongok, sorang cerdik teramat, sorang kaki buli, sorang kaya dan sombong sorang pulak kiut! Pelik. Tapi itulah hakikat persahabatan dorang. Ahhh.. rindu pulak ngan member jauh-jauh. Sigh.



Xoxo,
Bercakap dengan bintang




No comments :