Buat Duit Blog

Tuesday, April 28, 2015

Anak?

tim87 | 7:05:00 PM |
Assalamualaikum duniaa..



Anak? Yup, topik arini pasal anak la pulak.

"BILA KORANG NAK ADA BABY AH?"

Biasa dengar soalan ni kan. Soalan pemes untuk yang dah kawen tapi takde anak. Yesssss, semua orang tau soalan tu soalan sensitif. But for me maybe not. Siapa yang tak nak anak kan? Tipu cakap taknak! Aku positif je, kalau siapa yang tanya tu aku cakap ade je anak dalam perut ni ha mak enon oiii, cuma dia tak nak kluor je.. hikk! Padan muke, hah, tanye lagi! :D





Mula-mula kawen or sebelum kawen, masing-masing mesti pernah tanya pasangan masing-masing kan? "Kite nanti kalau dah kawen nak berapa orang anak?" ekekek.. Funny pun ade..!

Sebelum aku kawin, aku ada perasaan takut jugak sebenarnya. Selalu terpikir aku ni boleh ke mengandung ah? Boleh ke bagi zuriat untuk asben aku?  Kalau tak boleh beranak nanti kena bagi enchek husband kawin lain, boleh ke? errkkk.. Na'uzubillah... Aku pernah tanya soalan tu pada enchek husband, "Mun kamek sik dapat merik baby ngan kitak, kitak carik lain sik? Ermm, kamek redha mun ya pilihan kitak."  Mulut aku kata redha, tapi hakikatnyaaaaaaaa.. huaaaa!!!

Jawapan enchek husband simple jerr, "Anak ya bukan kita yang tentukan, orang atas yang nentu. Kita cuma usaha ngan doa jak banyak-banyak. Sik perlu dengar gilak apa kata orang" *Loghat sarawak sket* Ok b, kamek dengar padah kitak.. huhu.. InshaAllah.

Takut la beb. Bukan ape, aku ni memang ade masalah sikit kat perut or something kat kawasan rahim tu. Plus masa urut tempoh hari pun makcik tu kata rahim aku lemah. Down jugak la beb. Sape tak nak anak kan? Diulangi, SIAPA YANG TAK NAK ANAK KAN??


Aku suke baby! Kalau perasan kan, kat fb ke, kat IG aku ke, aku suke gambar ngan baby! Baby pun suke aku. haha. Camner tuh? Orang selalu cakap aku ni penyayang..Kalau jadi mami, aku komfem jadi mami penyayang. Tah celah mane tah penyayang nye.. hihi.. Ni orang nampak la, bukan aku saje-saje yang cakap. haha. *Blushing* 

Enchek husband ai pun suke ngan budak-budak. Caye tak, dulu before dapat keje gomen ni, enchek husband jadi babysitter je kat rumah. Jaga anak-anak buah dia je. Sorang tu baby lagi, lepas 3 bulan mak baby tu abes pantang, payah sangat nak carik maid, so, enchek husband la tukang jage baby! basuh kencing berak semua tau. Aku sampai skang tak reti.. kekekekeke.. Part ni memang aku kalah! 

Ok, kepada orang lain, yang senang lekat baby. Atau orang yang belum kawin atau orang-orang yang selalu bertanya ni.  Mulut kita ni kadang2 tak ada niat pun nak lukakan hati orang. Tapi aku harap lepas ni, korang sensitif sikit dengan perasaan orang lain. Walaupun korang rasa benda tu 'saja tanya', kesian sikit dengan dorang-dorang ni. Dah la stress sebab susah dapat anak, risau kan suami lagi, lepas tu korang menambahkan macam-macam. Itu takpe lagi, siap buat pendapat sendiri kenapa kawan tu tak ada anak lagi. Menjaja cerita kat kawan-kawan and orang sekeliling. Alahaiiii... jangan macam tu tau. Ish aku rasa nak smack down je orang-orang macam ni. Kot dia merancang ke apa, dia ada masalah ke, takyah sibuk boleh? Huhu! Ni perasaan orang tau tak. Kalau tanya aku, aku tak kesah asalkan korang tahan je dengar jawapan merapu aku. Mueheheh! Siapa nak kene smackdown ngan aku meh sini!



Haaa, tu anak aku! Anak buoh! Ekeke..! :D

Aku ngan husband dah nak masuk 4 tahun kawen, still belum ade baby lagi. So, silakan tanya kalau pernah makan sup selipar tatsing! hihi. Aku positif je.. Mula-mula tu memang down. Tapi enchek husband selalu bagi semangat, tak tahu kenapa mamat tu cool je. Tapi dia pernah cakap gak lah, tipu cakap tak nak baby kan. Cuma dia tak nak la fikir sangat pasal tu. Nanti stress katenyerrrrr...

Sorang kazen aku tu pun lama gak kawen, 6 tahun lepas tu baru dapat baby. Kembar lagi lelaki dan pompuan. So, she's the one yang banyak advice and bagi aku semangat sikit. Maklumla, mulut orang ni kite susah nak tutup kan. 

So when to have a baby? First of all, rezeki,jodoh,ajal maut,semua d tangan Allah. No matter how hard me & husband family planning, mun dh Allah kata its time, its time. Sometimes macam sedih & jealous juak tangga families & friends yang dah ada zuriat. And of cos banyak yang tanyak bila gik kitak duak, bila gik..? Apa mok di tunggu lamak-lamak. And sometimes ada yang lebih-lebih padah tok tok tok tok.. Its not that both of us sikmaok!! Maok aih! Its just that there's a certain thing that we have to settle down. Our planning to provide a good life for us. For our future. So please stop tanyak about this to me or even to my husband. 

Stop saying sik sabar nak jadi uncle & aunty. U better make ur own instead. Just keep on praying for the best for both of us. Masa nya akan tiba juak kelak okay! 

Indeed babe! Udah juak kita tok ekonomi belom stabil gilak. Ingin memang la ingin. Tp mun agik idup berduak pun tunggang langgang susah juak nak. Mun agik berjaohan pitok, susah la ngintu baby sorang-sorang. Bukan sik cayak rezeki Allah. Tapi planning untuk provide the best pakei our own kids bah nak. Macam yang husband ktk padah, as if sidak mok tolong berik duit jaga baby,boleh jak. Cgek team bola sepak kamek polah!! hahahaha!! Nyaman palak! hahaha. 

Yahh, keluar dah slang serawak ku koatan geram gilakk ngan certain manusia yang sik pandey jaga ati manusia lain tok..  hahaha! *geram tapi tetak? haihh?* 

Kepada yang belum ada rezeki, nak kata jangan risau tu..komfem la risau kan.  Huhu! Tapi insyaallah. Rezeki tu Allah akan bagi tepat pada masanya. Mana tau nanti tetiba dapat kembar 2 ke, 3 ke. Haaaaaa, memang berbaloi-baloi bak hangg.!! Hihi! *Aku sebenarnye mengidam anak kembar* hihi.. Tapi Allah yang tentukan kan, so banyakkan berdoa je.. =)

Maafkan mak jemah sebab kepincangan bahasa disana. Nasib la kan, belog aku, ape de hal? mueheheheheheh.. =D
sumber : macik gugel

*tengah imagine macamana perut aku boyot bawak baby*

xoxo,
makjemah emo petang-petang.

No comments :